Powrót do góry
W naszej szkole w tym roku apel bożonarodzeniowy miał inną formę niż zwykle. W związku z przystąpieniem do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa należało zorganizować zadanie promujące czytelnictwo wśród dzieci, program przygotowany na ten apel był kolejną formą realizacji tego zadania. Wykonawcami programu „Boże Narodzenie w literaturze” byli przede wszystkim rodzice i nauczyciele, którzy odczytali fragmenty dotyczące Bożego Narodzenia z kilkunastu znanych książek, a uczniowie zadeklamowali wiersze o świątecznej tematyce. Dekoracją była piękna choinka z bombkami ozdobionymi okładkami wykorzystanych książek, a pod choinką ułożono związane w prezenty książki zakupione w ramach tego programu. Zaproszono na tę uroczystość Kierownika Gminnej Biblioteki Publicznej w Pawłowiczkach panią Ilonę Troczyńską i Sekretarz Urzędu Gminy panią Bernadetę Hamerę.
Na koniec pani dyrektor wręczyła nagrody za wykonanie szopek bożonarodzeniowych.
Najstarsze przedszkolaki odwiedziły szkolną bibliotekę. W ramach pierwszej lekcji bibliotecznej rozmawiały o znaczeniu książek w życiu człowieka, zostały też poruszone tematy związane z poszanowaniem książek i zachowaniem się w bibliotece i czytelni. Oczywiście dzieci mogły sięgnąć po książeczki, niektóre z nich ich wychowawczyni wypożyczyła do przedszkola. Dzieci wyraziły chęć ponownych odwiedzin szkolnej biblioteki i korzystania z księgozbioru przeznaczonego dla najmłodszych.
Po spotkaniu dzieci z okazji „Dnia Pluszowego Misia” odbyło się podsumowanie projektu edukacyjnego pod hasłem „Mikołajek w naszej szkole”. W ramach tego projektu powstała książka. Projekt miał za zadanie wykorzystanie księgozbioru biblioteki szkolnej i realizowany był w każdym w oddziale Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ostrożnicy, w roku szk. 2016/2017, jako zadanie wynikające z przystąpienia szkoły do projektu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Uczniowie klas I-VI w październiku 2016 r. zapoznawali się z przygodami Mikołajka czytając książki na różnych zajęciach edukacyjnych. Były to m.in.:
„Pierwsze przygody Mikołajka”,
„Szkolne przygody Mikołajka”,
„Nowe przygody Mikołajka”,
„Najnowsze przygody Mikołajka”,
„Nieznane przygody Mikołajka”, autorstwa R. Goscinny i J.J. Sempé .
Następnie uczniowie klasy IV, V i VI wymyślili i napisali dalsze przygody Mikołajka, który zagościł w naszej miejscowości. Po opracowaniu opowiadań powstały do nich ilustracje wykonane przez uczniów klasy I, II i III. Całość przedsięwzięcia była koordynowana przez nauczyciela biblioteki przy udziale wychowawców klas. Na podsumowaniu uczniowie mogli zobaczyć efekt swojej pracy, tj. wydrukowaną książkę z tekstami i ilustracjami uczniów. Książka jest dostępna w kilku egzemplarzach w naszej bibliotece.
W związku zudzieleniem dotacji Szkole Podstawowej w Ostrożnicy na zakup książek w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa szkoła przystępuje do zrealizowania następujących zadań:
1. Zebranie uwag i propozycji uczniów i nauczycieli w sprawie zakupu książek
2. Zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w sprawie zakupu książek
3. Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną - konsultacje planowanych zakupów książek
4. Wymiana informacji o imprezach promujących czytelnictwo - przekazanie do PBW w Opolu informacji elektronicznej, min. na 1 tydzień przed realizacją
5. Zorganizowanie wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli "Boże Narodzenie w literaturze". Upamiętnienie H. Sienikiewicza w obchodzonym Roku Sienkiewiczowskim
6. Uwzględnienie tematyki czytania na rozwój dzieci podczas organizowanego przez szkołę spotkania z rodzicami
7. Zorganizowanie projektu edukacyjnego z wykorzystaniem księgozbioru szkolnego w każdym oddziale pod hasłem: „Mikołajek w Ostrożnicy” - na godz. wychowawczych, lub innych zajęciach zapoznanie wszystkich uczniów z przygodami Mikołajka. Następnie kl. IV-VI przygotują opowiadanie, w którym wymyślą dalsze przygody związane z jego pobytem w naszej szkole. Teksty opowiadań posłużą uczniom kl. I-III do stworzenia ilustracji książkowych. W efekcie powstanie książka złożona z tekstów i ilustracji uczniów naszej szkoły. Podsumowanie projektu i zaprezentowanie wyników pracy uczniów.
8. Umożliwienie wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich
9. Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek (dotyczy publikacji dla osób niepełnosprawnych jak i o niepełnosprawności)
10. Rozliczenie środków otrzymanych przez organ oraz sprawozdanie z realizacji programu
Współpracujące biblioteki:
Strona 1 z 2